Followers

Thursday 6 February 2014

HoMeMaDe IcE-CrEaM OReO....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum...hari ni nak share resepi aiskrim oreo yang aku buat time cuti CNY yang baru nih...of coz la buat atas request my son....dia yg tlg aku mix smpai kembang smua ingrediants....

mulanya aku belikan wall selection oreo kat Supermarket Billion time beli brg dapuq ritu....pastu x cukup plk...muhamad la yg bg idea bernas suruh aku buat aiskrim tu...x puas makan katanya...nasib la dh ada sepeket biskut oreo kat rmh...brg lain pn dah ada...senang la kerja aku...

 AISKRIM OREO

Aiskrim Oreo

Bahan-bahannya:
1 biji telur
2 sudu besar overlatte
1 tin susu pekat (aku guna 3/4 tin saja)
setengah tin susu segar /susu cair
1 tin air suam
1 sudu teh esen vanilla
1 Bungkus Biskut Oreo

Cara-caranya:
1) masukkan semua bahan tadi dlm mangkuk (kecuali oreo) dan pukul dengan mixer hingga naik kembang dan pekat. (dlm 30 minit mcm tu la)

2) sambil tu buangkan krim kat biskut oreo tadi.simpan dlm 7 keping utk dipatahkan kpd 4 .

3) blender hancur baki biskut yg lain menggunakan mesin kering.

4) satukan biskut yg telah dihancurkan tadi dgn adunan aiskrim yg dah kembang.

5) gaul rata aduan.

6) masukkan baki biskut yg dipatah 4. gaul sebati.

7) tuang dlm bekas. (dapat dlm 3 bekas aiskrim yg besaq).

4) masuk dlm peti ais dan sedia dimakan setelah ia mengeras.


 ni la rupa aiskrim yg dah keras...aku buat time malam...esok pagi nya baru ngappp....
 rasa dia sebijik sebijot mcm Wall's Selection Oreo nih....klu x habaq mmg org x tau yg aiskrim ni homemade...bukan nak perasan, tp tu la feedback dr org2 yg aku bg try rasa...x smpai sehari dh licin...nak buat sekali lg x tau la bila plk...besa la...sklh dh stat...mcm2 nak kena buat....

semoga entry hari ni dpt kita share bersama...

try jangan x try yer....

apapun yg kita buat, mulakan lah dengan  kalimah  بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


wassalam....


1 comment: