Followers

Thursday 22 August 2013

Daging Kambing Masala

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Daging Kambing Masala


Assalamualaikum....hari ni nak kongsi 1 resepi baru...besa la aku nih...bila time raya la nak try resepi baru...hari 1st raya menu aku nasi briyani, air asam, kari ayam dan soto ayam....habis lebih kurang 3 kilo beras basmathi dr pkl 4 ptg smpai 1 pagi....hehehe...penat toksah cita...smpai bengkak kaki aku....syg sggh coz lupa nak snap pic...

hari kedua, en. suami plk beli daging kambing...siap request suruh aku buat msk masala...umuq dh msk 3* x besa lg aku msk masala nih...mujuq la ada tenet kat rmh..ada gak guna nya...masa nih la rs betapa pntingnya tenet buat ku...hahaha...

aku sempat cedok 2-3 blog masak-memasak....aku tokok tambah apa yg patut....hasilnya....emmm....try la klu nak tau....kekeke...


Daging Kambing Masala Caraku:-

1 kg daging kambing

(bahan kisar) A
2 batang serai
2 inci halia
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih

(bahan tumis) B
kulit kayu manis
bunga lawang
1 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
4 biji buah pelaga

(bahan hiris) C
1 labu bawang besar
3 biji ubi kentang
3 biji tomato
2 tangkai cili hijau
2 tangkai cili merah

(bahan lain)
2 sudu besar serbuk kari daging
2 sudu besar rempah masala (beli dr kedai rempah)

Cara-caranya:-
potong daging kambing dlm bentuk kiub...rebus bersama sedikit serbuk kunyit dan sedikit garam sehingga daging sedikit masak...tumis  bahan A sampai kuning...masukkan bahan B...masak sampai wangi....masukkan kentang yg dipotong 4....pastu masukkan daging kambing td...masak lagi.....pastu masukkan rempah kari dan rempah masala...garam masala pun blh gak....perasakan dgn garam...masak lg sampai sedikit kering dan pekat...last skali mskkn tomato dan cili serta bwg besar....agak dah ok, tutup api...taburkan daun bawang sebagai penyeri.....dah siap....

No comments:

Post a Comment