Followers

Monday 20 February 2017

Khasiat Lemon, Halia dan Madu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


Lemon, Halia dan Madu

Assalamualaikum..entry petang ni still berkisar tentang kesihatan. Al-maklumlah semangat menghadiri seminar kesihatan masih lagi berkobar-kobar.. hehehe..

bkn kata aku sorang ja yg berkobar, akak2 n kwn2 kat opis lama pun blk dr krsus pakat serbu p klinik n farmasi utk checkup susulan..smlam gang blog aku, artgurlz stories pun pi buat simple checkup jugak ..

balik pada crita aku..benda yg paling aku risau skali of coz la bacaan "kolestrol". Aku start fobia dengan wording kolestrol bila last year aku attend satu seminar kekeluargaan di LPPKN Kepala Batas. Time tu ada pemeriksaan kesihatan. Dengan byrn RM 10 boleh check tekanan darah, gula dan kolestrol. Result test aku smua ok kecuali kolestrol agak tggi dgn bacaan 6.2. Pastu nurse tu kata aku kena amik ubat. Huishhh, berpeluh aku time tu. Balik tu aku mula dok pikiaq mcm2.

At last aku mntak tlg bestfriend aku "Pakcik Google". Kat situ la aku jmpk penyelesaian yg simple iaitu kombinasi lemon, halia dan madu. Kita cuma berusaha, "DIA" penentu segalanya.


byk cara disediakan oleh pakcik google..tinggai kita pilih mana yg kita suka..utk aku yg sgt mengejaq masa, ini pilihan aku..

tiap pagi sblum ambik apa2 mknan or minuman, aku akan rendam sehiris lemon bersama sehiris halia yg telah ditumbuk selama 5 minit. Selepas 5 minit, masukkan 1 sudu kecik madu. kacau dan minum smpai habis. Aku maintain cara ni selama 4 bulan. Pagi Sabtu td, dgn smngat yg berkobar aku melangkah ke Farmasi Najwa utk ambik bacaan kolestrol. 

bacaan kolestrol 18/02/2017

Alhamdulillah dengan izin Allah, bacaan kolestrol aku berada di paras 5.03..Rasa mcm nak melompat pun ada..So, sehingga hari ni aku stay consume dengan 3 gandingan bahan semulajadi ni dan Insyaalllah aku cuba utk setia selama yg boleh..aku sorang yg kurang gemar ambik supplement. So, cara ni dah ckup ok bagi aku..

Menghampiri usia 40th series ni mcm2 dah kena jaga. Baik dari segi aktiviti mahupun pemakanan..mudah-mudahan kita semua diberi kesihatan yg baik oleh Allah...Amin Ya Rabb...


sekian untuk petang ni..

wassalam..


Teratak Qaseh Humaira



 


No comments:

Post a Comment