Followers

Friday 22 November 2013

MuSiM BeRsUNaT....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum...salam pagi Jumaat yang mulia dan penuh keberkatan....berbicara tentang musim cuti sekolah, bermakna tibanya musim berkhatan/bersunat....

kat opis ni ramai member2 yg anak depa bersunat kali nih...contohnya anak tuan punya blog adi...afifa , semalam dh selamat bersunat...lps tu ada 2-3 org lagi anak2 member yg tgh tggu turn....

aku, Alhamdulillah.....Muhammad dh selamat disunatkan 6 thn yg lalu...namun bila smpai ja musim bersunat, aku mcm ter rewind blk kenangan tu wlaupun dh lama berlalu....nak plk tgk muka2 suspen member2 yg dok risau kat anak depa....

nak ceritakan pengalaman aku...awai2 lg aku dh bgtau kat en. suami yg aku x mau msk bilik doc...aku x smpai hati nak tgk....biaq dia ja yg temankan mamat...tp, dia dok asyik pggl aku msk gak...dia kata, bila lg nak tgk...adik beradik aku kan smua pompuan....dgn berat hati aku kuatkan jgk smngat masuk tgk anak bujang aku tu...

agak tragis la coz doc yg sunatkan mamat time tu doc yg muda....x dak pengalaman...x smpai seminit bius, dia dh smngat nak mengoperasikan anak aku...apa lagi, terjerit la anak aku smbil dok genggam tgn aku...aku apa lagi...lutut rasa mcm nak terlondeh...tp, bila diingatkan aku ni ibu...kena kuat semangat...x leh tnjuk lemah...nnt dia lg la lemah....

aku gagahkan diri memujuk....yg si ayah dah mula genggam penumbuk...doc tu punya la kasaq...dibuatnya anak aku mcm ikan....hishhhh....ada kut dlm 5 minit, ubat bius tu dh mula nmpk kesan...baru lah anak aku diam...siap sengih2 lagi....barulah aku blh tarik nafas panjang2....

muhammad bersunat sekali dgn paksu dia...adik en. suami yg last....lps mamat, baru pak usu dia...time tu aku tgk doc tu bius dulu...pastu dia biaq dlm 5 minit baru dia start...aku rasa mcm x adil ja...mgkin dia nak cpt kut coz mamat org yg 1st....

apapun, time tu ja si mamat ni meraung...balik rmh tok dia, aku tgk dh merata berjalan...x sampai seminggu dah blh pakai seluaq...dah blh naik basikal....yg si pak usu, sebulan lps tu baru blh main....sklh dh nak dekat bkk....kami smua pakat risau....

aku mmg x jaga mamat...mak mentua aku yg jaga sekali dgn ...mak aku pun x jaga coz x brapa nak pndai....x dak pengalaman....

Alhamdulillah....hari ni mamat dah ank teruna pun...bila difikirkan, rasa mcm serik ja...nasib la anak yg kedua aku pompuan...kecik2 dah blh sunat...x la teruk debaran aku sebagai ibu ni.....

apapun, ingat lah...sbg ibu, jgn sekali2 lupa berdoa utk anak2 dan suami supaya menjadi Insan yg beriman dan sentiasa diberi Taufik dan Hidayah olehNya...Sesungguhnya, Doa seorang Ibu itu sangat mustajab...jaga mulut dan kata2...kerana tiap perkataan ibu adalah doa.....aminnnn....

 dah besaq rupanya anak teruna ni...maknanya aku pun dh makin tua....hehe....


wassalam

No comments:

Post a Comment