Followers

Thursday 7 March 2013

SpaGheTti MaLaY's StYLe...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Salam..hari ni nak share resepi Spaghetti gaya aku (lidah melayu)...Aku masak untuk dinner mlm tadi..humaira gaduh nak mkn sangat...En. suami plk blk lewat malam tu...so x payah nak masak yang susah2...tinggal kami bertiga ja...aku lebih senang masak yg simple...ni la antara bahannya...

 aku suka Prego Sos Tomato Cendawan
 Daun Basil
 bawang merah,bawang putih,bawang besar dan tomato
 Keju Parmesan
 
 koktel ayam


Ni la bahan yg aku mesti ada...klu xdak rasa x complete...lagi pun bahan2 ni mmg dah ada dlm fridge..bila2 aku rasa nak masak, smua dah ada...resepinya pula....




SPAGHETTI CARAKU..

1 Tin Sos Spaghetti (ikut citarasa masing2)
Satu Paket Spaghetti Angle Hair
Sedikit Daun Basil
2 Biji Tomato
2 Biji Bawang Besar
2 Biji Bawang Putih
2 Ketul Ayam dipotong dadu (aku suka bebola ayam jer)
Sedikit Keju Parmesan
Sedikit Daun Bawang
Seketul Kiub Ayam
Minyak Zaitun / Minyak masak

Cara-caranya...
1. Rebus spaghetti bersama 2 sudu minyak dalam air mendidih sehingga betul-betul lembut..
2. Angkat dan tos spaghetti yg dh masak dlm penapis. Siramkan dan gaulkan dgn1 sudu minyak .
3. Panaskan kuali dam mskkan minyak. Tumis 3 jenis bawang td sampai naik bau.
4. Masukkan sos spaghetti dan kacau sampai naik bau.
5. Masukkan ayam/bebola ayam/koktel ayam. Masukkan 2 cawan air. Masak dgn api perlahan.
6. Bila mendidih, masukkan sedikit garam,gula/kiub ayam dan daun basil..
7. Bila kuah dah pekat, masukkan tomato yg telah didadu..
8. Dah blh ngap..tabur sedikit daun bawang/sup serta keju parmesan sebagai penutup.. 




  dah siap...sedap nyer...hehehe....
taburkan keju parmesan...hat ni yang sodap...
 tengok la humaira..dari start aku masuk dapur sampai siap masak, asyik ikut  aku jer...x sabaq katanya...apa lagi kengkawan...jom la try....


jumpa lagi...sekian...




1 comment: